Min hjertesak

Når man bærer på den kunnskapen om hva fysisk aktivitet gjør for sinnet og kroppen er det vanskelig å ikke snakke om det. Og når man i tillegg kjenner på hva trening gjør med kroppen hver eneste dag, er det for bra til å ikke spre det ut til alle jeg møter. Jeg sverger til det! og kan ikke tenke meg noe annet å bruke denne verdifulle tiden på. Det gir meg så enormt mye tilbake at verdt eneste minutt er gull verdt.

Som den treningsentusiasten jeg er kan jeg mase (kanskje litt for mye) om trening til både familie, venner og pasienter på klinikken. Trening (eller fysisk aktivitet) er rett og slett en av mine store hjertesaker. Jeg tror at fysisk aktivitet er ett vidundermiddel som kan kurere det meste. Jeg vet at fysisk aktivitet er nødvendig for å holde en rekke sykdommer og vondter borte og jeg vet at fysisk aktivitet gjør deg til en gladere, smartere og til en mer opplagt person. Noe som jeg tror de fleste er enige i er at om fysisk aktivitet hadde vert en pille ville alle ha tatt den. Det fungerer bedre enn de fleste medisiner og har i tillegg ingen bivirkninger. På tross av alt vi vet om hvor viktige denne fysiske aktiviteten er for helsen vår, velger hele 75 prosent av den norske befolkningen å være helt inaktive eller ikke aktive nok til å få en helsegevinst. Er ikke det veldig rart? La meg fortelle deg litt om hva bevegelse, fysisk aktivitet, trening.. kall det hva du vil, gjør med deg!



Det har vist seg at fysisk aktivitet har en enorm positiv effekt på hjernen i form av reduksjon av angst og forbedret søvn. Humøret blir bedre, og det kan ha en smertelindrende effekt. Videre styrker trening imunnsystemet på sikt og halverer risikoen for hjerte/karsykdommer. 
Barn og unges evne til å planlegge og organisere hverdagen bedres, og man ser gode effekter og læring. Forskning har også vist at kondisjon og intelligens har en positiv lineær sammenheng.
Sist men ikke minst, man øker lengden og kvaliteten på sitt eget liv.

Vi er skapt til å være i bevegelse, men i dagens samfunn er det meste dessverre tilrettelagt for en inaktiv hverdag. Derfor må vi selv sørge for å ta valg som øker vert eget aktivitetsnivå. 
Som naprapat vet jeg at mye av de plagene jeg får inn på klinikken er knyttet til fysisk inaktivitet. Musklene blir mindre brukt, både skjelettmusklene og hjertemuskelen. Brusk og ledd blir svekket, blodomløpet og stoffskifte reduseres og overvekt forekommer. Smertene setter seg i kroppen...Jeg vet veldig godt at litt trening kunne gjort mange av pasientene jeg har inne på kontoret så mye, mye bedre. Hva skal til for at befolkningen skal bevege seg litt mer?

Det viser seg at de inaktive ser på overskudd og motivasjon som hindre for å trene. Det morsomme er at de aktive trekker frem akkurat overskudd og motivasjon som grunner til at de trener. Utfordringen for mange er å komme i gang. Det er ikke nødvendig med knallharde pulsøkter der man går helt ned i kjelleren, men gåturer der man kjenner hjerte slå litt hardere enn vanlig, letter kroppsvekt-øvelser, kanskje svømming eller annen moderat til lett aktivitet. Det er ikke så mye som skal til for å få en rekke goder med på kjøpet. MEN det må koste mer enn å sitte i sofaen. Finn noe du liker, spiller ingen rolle hva det er for noe, alt er godkjent. Er du glad I å sykle, gjør det. Liker du å svømme, gjør det. Liker du å spille handball, gjør det. La det være lystbetont. Overskudd og motivasjonen (og de hundretusen andre godene) kommer sigende i takt med treningen. LITT er BRA nok. ikke tenk alt eller ingenting. LITT mer aktivitet gjør helsen, sinnet og kroppen så enormt mye godt.
Om du ikke klarer å komme i gang selv hjelper jeg deg mer enn gjerne!! :)